martes, 4 de noviembre de 2014

Ebaluazioa

Nola jakin dezakegu ikaslea era esanguratsuan ikasten ari den?; nola jakin dezakegu ikaslea ikasten ari den ikasten, edo irakatsi nahi zaiona ikasten ario te den? Ebaluazioa egin edo ez egin, eta egitekotan hau modu aproposenean gauzatzeko nola egin izan da irakasleen arazo nagusietako bat; izan ere haurraren erritmoa errespetatu behar da; notekin ikasle lehiakorrak sortzen dira; kalifikazioek ez diote ikasleari laguntzen bere ikaskuntzaren ardura hartzen eta ikaskuntza interpretatzen … bezalakoak entzun ditugu betidanik.

Haurrak ginenean bezala, asko izan dira nota baxuak ateratzeagatik egindako negarrak, asko izan dira nota hobeagoak ateratzeagatik ikasleen artean eman diren suminak, ikasleek emaitza baxuak ateratzeagatik eman diren bazterketak … Ikasleek egindako lanak zenbaki bidez ebaluatzea, beraz, oso aproposa ez dela ondorioztatu dezakegu. Baino ikaskuntza prozesu orok bere ebaluazioa beharrezkoa du.

Ikaskuntza prozesu ororen nondik norakoak ezagutzea beharrezkoa da. Hau modu egokian gauzatuta ikasleek horretan dituzten gorabeherak, zailtasunak, abileziak, ahultasunak … ezagutu, eta horietan aurrerapauso zein garapenak emateko aukera izango dugu. Perez Gomez-en hitzekin bat, ebaluazioa prozesu bat da, saiatzen dena ikasgelako irakaskuntza- eta ikaskuntza-prozesuetan jarraipena egiten eta horiek esplikatzen (ez neurtzen).

Modu honetan, nahiz eta askok Hezkuntza Artistikoa ikasgai ludikoa besterik ez kontsideratu (askotan honen kudeaketa egokia ez baita, Curriculuma atalean azaldu bezala), gainontzeko irakasgaien izaera bereko ikasgaia dugu; horren ildotik, metodologia egokiaren bitartez, horren edukiak landu eta beraz helburuak betetzen diren ebaluatu beharko da.

Iraganean eta oraindik ere askotan egiten den bezala, artelanak errealistak eta ederrak izateagatik izan dira baloratuak eta ebaluatuak; haurrak ginenean bezala, gelako artista koloreztatzeko orduan marratik ateratzen ez zena zen, edota marrazki polit-politak egiten zituena, zirriborrorik gabeak. Baino ebaluatu beharrekoa ez da produktua bakarrik. Ikasgaiaren oinarri den ikusten, sentitzen, pentsatzen ... duguna adieraztea, bakoitzak gure modura komunikatzen dugu; beraz, horretan garrantzitsua dena gauzak modu horretan egitera eraman gaituena ulertzea eta jakinaraztea da, eta ez emaitza finalari erreparatzea.

Guztiok ditugun trebetasunak eta abileziak desberdinak dira; guztiok ditugun zailtasun eta ahultasunak desberdinak dira; baino ikaskuntza prozesuan aurrerapenak eta garapenak emateko gogo eta nahiak gure esku daude. Modu honetan, lanarekiko jarrera, taldearekiko zein irakasleekiko jarrera, gaiarekiko interesa, parte-hartzea, inplikazioa, norbanakoaren esfortzu eta saiakera, gainontzeko gelakideekiko jarrera … zeresan handia dute. Gainera, aurrekoak erreparatuta eta ikasleen autoebaluazioarekin batera, ederki ulertu ditzakegu eta oraingoan bai behar bezala ebaluatu ikasleak.  

Baino aurretik Curriculuma atalean azaldu bezala, Hezkuntza Artistikoak ez ditu soilik jarduera praktikoak biltzen. Honetan artista desberdinak ezagutzea, hauek haien lanen bitartez transmititzen dituzten mezuak irakurtzen ikastea, inguratzen gaituzten irudi zein kultura bisualen aurrean haien zentzu kritikoa esnatzea … tartean ditu, eta horren ildotik kontzeptuak barneratzean, artistak ezagutzean, ikaskuntza instrumentaletan izandako aurrerapenetan, prozedura eta teknika desberdinen ezagutzan, azalpen eta aurkezpenak modu argian gauzatzean … jarraipenak egin beharko ditu irakasleak.


Irakaslea aholkulari moduan arituko da, ikasleek haien prozesuaren inguruan hausnartzera bultzatuz, modu serio eta koherentean lan egiteko; gainera, uneoro ikasleei adi egon beharko da, jarduerak gauzatzen dituzten bitartean. Nahiz eta emaitzan ere erreparatu, gehienbat prozesua behatzea da garrantzizkoa, horretan argi eta garbi islatzen baita ikasleen jarrera, ikaskuntza prozesuan aurrerapausoak eta garapenak emateko gogo eta nahiak;; esaten den moduan, esfortzu guztiak, bere saria du, eta hein handi batean horren araberakoa beharko zen ebaluazioa, eta ez askotan urduritasunak eraginda traizionatzen gaituzten azterketen emaitzen araberakoa.


Bibliografia:
Evaluacion en la EA y los comportamientos artisticos. Fernando Hernandez

Ebaluazioa. F. Fernandez

No hay comentarios:

Publicar un comentario