Ondarea
hitza entzun eta zer da burura datorkizun lehendabizikoa? Hau izan zen irakasleak
planteatu zigun galdera, gaiaren sarrera gisa. La Alhambra, Iruñako katedrala,
Egiptoko piramideak, Bartzelonako Sagrada Familia, Goyaren margolanak … izan
ziren gure erantzunak. Galdera da, zein
erlazio dituzte horiek? Konparatu eta aztertzerakoan, guztiak elementu materialak, fisikoak, publikoak,
iraganekoak, guztion ezagun … direlakoaren ondorioa argia da.
Nabarmena da, beraz, ondarea antzinako
monumentu zein elementu-objektu historiko ezagunekin lotzeko dagoen joera.
Turismoa izan daiteke neurri handi batean erreferente horien inposatzaile,
baino ondarea hori besterik ez da, oinarria beste bat du: pertsonak. Beraz, elementu-objektu
historiko horien atzean zer dago? Zein da bere esanahia? Zerk bultzatu zuen
egileak horretara? Eraikuntzak zein ondorio ekarri zituen? …
Lo patrimonial testuan azaltzen den
bezala, ondarea gizakion ondasuna da, gu gara horren oinordeko, horren
mezulari, transmisore … Ondarea eta gizakiak bereiztezinak dira;
ondarea norbanakoaren parte da, esanguratsua harentzako, gugan eragiten duen
sentimendua ulertzeko ezagutu beharreko zenbait arrazoi eta gertaera
desberdinengatik. Erlazio horiek dira, gehienbat, ondarea ulertzeko jakin
beharrekoak, horiek baitira ondarearen funtsa.
Ondarea-elementu fisikoa lotura
indarrean dagoen ideia da, baino ondarea definitzen duten ezaugarriak
norbanakoaren eta elementu material-inmaterial-espiritualen arteko erlazioek osatzen
dute ere, eta ez bakarrik ustezko ondasun horiek.
Gizakia tartean egonda,
subjektiboa da oso. Altxorra balitz bezala gordetzen dut nik bikoteak behin
idatzitako gutuna. Oroitzapen materialak dira horiek, hark orain gutxi
oparitutako artzatxoa bezala, edota elkarrekin ateratako argazki desberdinak
kasu. Balore handiko objektuak ditut nik horiek, eragin dizkidaten momentu
polit eta zoriontsuengatik. Eta naiz eta horiek aurrean ez izan, horiek
eragiten dizkidaten oroitzapenak, burura ekartzen dizkidaten momentu eta
istorioak, gure artean gertatutakoak … luzaroan izango ditut gogoan.
Nabarmena da, beraz, ezartzen
diren erlazio horiek, hau da, elementu
inmaterial horiek duten garrantzia. Objektu materialekin batera, ondarea
ulertzeko gakoa dira. Are gehiago, objektu materialak galduz gero, erlazio
horiek eragindako oroitzapenak ditugu, baina memoria galduz gero, zer geratzen zaigu? Zein izan zen gure
istorioa? Zer da gure seme-alabei transmitituko dieguna?
Indarrean dagoen beste ideia
ondarea-iragana arteko lotura dugu. Baina aurreko adibidea aztertuta, garaikidea dena, eraikitze prozesuan zein
sortu berria izan den edozer norbanakoan eragin dezakeen esangura nabarmena da
ere, haren nortasun erreferentea suertatu daitekeelarik.
Beraz, ondareak
gizabanakoarekin duen erlazio eta gertutasuna ikusita, eta horrek gugan izan
ditzakeen ondorioak ikusita, zergatik ez gehiagotan landu? “Ez al da posible
edozein irakaskuntza-ikaskuntza eduki ondarea bihurtu?” Hauek norbanakoaren
nortasun erreferenteen parte izan daitezke, haren interes-guneekin bat egin,
haren beharrekin, egonezinekin, lehentasunekin … Eta modu honetan ondarea
bilakatu, Olaia Fontalek
azaltzen duen moduan, norbanako zein talde batek dituen interesak
baitira hura ondare bilakatzen duenak.
Irakaskuntza ondare bilakatze
prozesuetarantz orientatzeko aukera badago, beraz. Ikasleak haien ondare
artistiko zein kulturalekin bat eginaraztean, hezkuntzaren atzean dauden
baloreak ondareak haiengan eragiten dituen efektu eta ondorioekin uztartuak geratuko
dira. Beraz, gure oinarri diren emozio zein sentimenduak gero eta gutxiago
lantzen dituen Hezkuntza Sistemaren aurrean, ondarea bezalako edukien bitartez haurrek haien nortasunak eraikitzen lagun
ditzagun.
Bibliografia:
Lo patrimonial. Olaia Fontal
Bibliografia:
Lo patrimonial. Olaia Fontal
No hay comentarios:
Publicar un comentario