Hezkuntza artistikoa ikasgaia
emozio eta sentimenduen lanketarekin lotua izan ohi da gehienetan; amorruak,
nahiak, aldarteak … era berezi, original zein desberdinetan islatzeko baliatu
duten artista askok, sormenaren garapenaren emaitza gisa. Egun, ordea, ikasleak
adinez aurrera egin ahala, nabarmena da haien sormen zein irudikapen ahalmen
galera etengabea.
Guk betidanik egin izan dugun
moduan, haurrei etxe bat marraztea eskatu eta betiko etxe tipikoa marraztuko
du, teilatu gorriduna, alboetan bi leiho eta behealdean ate bat dituena.
Eguzkia horren beste adibide argia dugu; borobila, alboetan izpiak dituela eta
hori-horiduna marrazten dugu guztiok. Zeren
ondorio da hau?
Irudiz inguratuta bizi gara,
haurrak gehienbat. Interneten, telebistan, bideojokoetan, liburuetan … edonon
daude ikusgai. Galdera da: horiek,
eragina dute gugan? Haurrentzako marrazki bizidunetan
erabiltzen diren kolore, musika, eta gehienbat pertsonaiak erakargarriak dira,
eta horiekin identifikatuta sentitzen dira. El estereotipo plástico:
entre la creatividad y la identificación cultural testuan azaltzen den moduan, “disneyzación” munduan izugarri zabaltzen
ari den gertaera dugu; ondorioz,
haurrak egunero
ikusgai dituzten horiek kopiatzen saiatzen dira etengabe, haiengan eragin
negatiboa eraginda. Izan ere, haien ustez, ikusten duten hori besterik ez da
existitzen, ikusten duten hori da duten eredu bakarra, bestelakorik existituko
ez balitz bezala.
Beraz,
haurrek behien eta berriz modu berdinetan adierazten dituzte gauzak, eskema
berdina jarraituta, duten aukera bakarra izango balitz bezala; beste modu
batera esanda, ikusten dituzten horiek estereotipo bilakatzen dira. Modu
honetan, originaltasun eza nabarmena da, orokortasuna eta uniformetasuna
gailentzen baitira, banakako zein adierazpen naturalaren gainetik.
Irakasle
ugarik gainera, haurrek adierazteko duten modu intuitiboaren aurrean haien
gustuko diren kolore, neurri zein formak inposatzen dizkiete, gauzak argi eta
polit adierazteko duten gogoa dela eta. El
dibujo infantil y la influencia de la cultura visual: todas las imagenes del
mundo caben en un dibujo testuan
adierazten den moduan, pensar que el cometido principal del arte es representar
la realidad, nos obliga a interpretar como un síntoma de desarrollo positivo el
paso del garabato a la figura. Ondorioz, helduen
gustu eta haurrek adierazteko duten moduaren arteko desakordioak zeresan handia
du honetan; eragin nabarmena du honek eta zailtasun ugari eragiten dizkie,
haurrek artea autoexpresiorako bide bezala baliatzea ekidinez.
Lowenfald-en
hitzekin bat, haurra, berez, artista jaiotzen da, sormena badu, eta hura modua
autonomoan islatzen eta garatzen utzi behar zaio, libreki; haiengan ez dugu
eraginik izan behar, ezta erreferentziarik eman ere.
Hala
ere, egia da sormena ez dela ezerezetik sortzen, horren inguruko jakinduria behar da,
esperientzia; beraz, zenbait baliabide eman behar zaizkie. Ondorioz, estereotipazioarekin bukatzeko, zein da
soluzioa? Lehen esan bezala, estereotipo plastiko asko daude. Beraz, umeek
estereotipo horiek saihestu ditzaten, helduen interferentzia ekiditea da
helburu, eredu aniztasuna eskainiz, modu horretan interesen araberako
aukeraketa kritikoa eman dadin, adierazpena pertsonalagoa zein aberatsagoa
bihurtuz.
Argi dago, beraz, haurrak mugatuta daudela, haien
ezagupen falta nabarmena da. Horren aurrean, aldaketak zein desbideratzeak
aurkeztu ditzaketeen eskemak ditugu, estereotipoen amaierarekin bat egiteko
baliabide eta tresna moduan baliatu beharko ditugunak.
Hala ere, haurrek betiko
pertsonai zein objektu eta irudiak marraztea ez du zertan negatiboa izan behar;
horietatik abiatuta, haurrari errekurtso plastiko desberdinekin (lerroak,
formak, koloreak …) saiatzeko balio zaizkion frogatu behar dugu, edo bestela horretara
animatu. Era berean, irudi horiek haien heroiek gainditu beharko dituzten arazo
zein egoera berri eta desberdinak imajinatzeko balio diezaieke, edo bestela guk
egoera horiek planteatu, sormenaren lanketa zein garapena nabarmena den
bitartean. Beraz, gure lana aurretik aipatu dugun eragin negatibo hori positibo
bihurtzea da, onurak ateraz.
Beraz, gure esku dago arazoa
konpontzea, eta emozioak-sentimenduak eta horiek landu zein adierazteko moduak
gero eta gutxiago lantzen dituen Hezkuntza Sisteman aurrerapausoak ematea.
Bibliografia:
El estereotipo plástico: entre la creatividad y la identificación cultural Imanol Agirre Arriaga. Universidad Pública de Navarra
Alfredo Palacios. (2006). El dibujo infantil y la influencia de la cultura visual: todas las imágenes del mundo caben en un dibujo.
Bibliografia:
El estereotipo plástico: entre la creatividad y la identificación cultural Imanol Agirre Arriaga. Universidad Pública de Navarra
Alfredo Palacios. (2006). El dibujo infantil y la influencia de la cultura visual: todas las imágenes del mundo caben en un dibujo.
No hay comentarios:
Publicar un comentario