Matematika, ingelesa, gizarte zientziak, euskara, natur zientziak…
Eskola hori baina askoz gehiago da. Hezkuntzan matematika eta hizkuntza
alorren balorazioa nagusitzen da, zeina curriculumean zientifikoa den ororen
lehentasunarekin batera ondorio negatiboak eragiten dituen eremu artistikoan. Modu honetan, LOMCE legeak Hezkuntza Artsitikoak ikasgaia,
ez-derrigorrezkoa bilakatu du, ikasgaia bigarren plano batean geratzen delarik,
ez-garrantzizkotzat joz.
Hezkuntza Artistikoa irakasgaiari
plastika izena eman diogu guztiok
betidanik, ikasle zein irakasle. Plastika
buztina, igeltsua, etab. bezalako materia biguna modelatzearen ondorioz
objektuen sorkuntzan oinarritzen den artea edo teknika dugu. Eta ederki biltzen du honek guk txikitan plastika orduan
egiten genituenak.
Horretan marrazketa librea,
buztinezko eskultura txikiak, plastilinarekin irudi desberdinak, akuarela … besterik
ez genuen egiten; tartean testulibururik ez zegoen, azterketarik ez, ongi
pasatzen genuen … Argi dago Hezkuntza
Artistikoa ikasgai ludikotzat hartua izan dela betidanik, horretan egiten
genituen jarduera praktikoengatik. Eta honakoa izan daiteke Hezkuntza
Artistikoa aintzat ez hartzeko arrazoia.
Aldiz, Hezkuntza Artistikoa gure
oinarri diren aspektu afektibo, emozional eta estetikoak lantzeko proposatutako
ikasgaia dugu, baina horretarako ikasgaia behar bezala bideratu eta prozesatu
beharko da. Ikasgaiak bildu eta modu honetan landu beharreko oinarrizko
dimentsioak hiru dira: hautematzailea:
aztertzen ikasi, jakin eta aztertutakoa ulertu; produktorea: egiten ikasi, adierazi edo transformatu; eta emozionala: modu sentikorrean
disfrutatzen ikasi. Gainera, curriculuma sexu berdintasuna, askatasunerako
hezkuntza, demokrazia, berdintasuna, bakea, ingurunearen zaintza eta garapen iraunkorra bezalako jarrera, balore
eta arauetara egon beharko da bideratua.
Guzti honen oinarrian, helburu
diren neska-mutilen emozio eta sentimenduak adierazten lagundu, haien
formakuntza kulturalerako bide izan, disfrutatzeko modu izan, irudi zein inguratzen
dituen kultura bisualen aurrean haien zentzu kritikoa esnatzeko gaitasuna izan,
eta artea medio desberdinekin praktikatzera ohitu daude.
Hezkuntza Artistikoa, beraz, ez da soilik
irakasleak materialak banatu eta guk horiek gure nahieran moldatu eta
erabiltzea, dibertitzen garen bitartean; nahiz eta teknika eta
metodologia berriekin esperimentatzen utzi beharrezkoa izan, ez gara horretan bakarrik
geratu behar. Ondoren horien bitartez sortutako sormen lan horiek aztertu eta
guztion artean komentatu beharko ditugu, adierazi nahi izan duguna azalduz,
zergatiak argituz, horretan izan ditugun zailtasun eta erraztasunak jakinaraziz
(emozioak lantzen diren bitartean) …
Horretaz gain ere, inguratzen gaituenak transmititzen dizkigun mezuak
irakurtzen irakatsi beharko zaie, nahiz eta konturatu ez horiek eragin
nabarmena baitute gugan. Irakaslearen erantzukizuna, beraz, nabarmena
da, bere lana modu egokian gauzatu nahi izatekotan, bera baita solasaldi hauek
bideratu beharko dituenak. Honen aurrean, aldiz, gure garaian egiten zuten
bezala, hark materialak banatu eta haurrak haien nahieran murgil daitezen utz
zezakeen, emaitzei erreparatu gabe, harentzako guztiz lan erosoa eta sinplea bihurtuz.
Planteatu beharreko metodologia idealak, beraz, honakoak bildu beharko ditu: aktiboak
izan: ezagutza artistikoak barneratzeko modua esperientzia sortzaileen
bitartez da; parte-hartzaileak izan: ikaslea ikaskuntza prozesu propioan
zehar esku-hartzaile izan behar du; integratzilea izan: hizkuntza
artistiko desberdinak integratu hauek jarduera koherente desberdinetan islatuz;
ingurunearekin lotura: ingurune hurbila erreferentziatzat hartu,
motibazio iturritzat, dokumentazio iturritzat, analisi iturritzat …; jakintza-alorren
arteko kolaborazioa; ikertzailea: modu autonomoan ezagutzak
barneratzeko modua, behaketa zein esperientzia testuinguruetan jarrita.
Hauetan guztietan, beraz, egin
behar ditu azpimarratzeak irakasleak; hauetan guztietan egin behar ditu
jarraipenak; haien artean osagarriak dira, eta guztietan aurrerapausoak zein
garapenak emateko maila berean landuak behar dute izan, garrantzi eta balore
berdina baitute guztiek. Aurretik esan bezala irakaslearen eskuetan dago hau
guztia, hein batean bere ardura da ikasleek behar bezalako hezkuntza jasotzea. Haiek
haien lanak behar bezala eginda, beraz, ikasgai guztiek izan beharreko
errekonozimendua izatea emango da, eta LOMCE-k egin duen bezalako
gutxiespenekin bukatzea gerta liteke, azken batean helburu den gure hezkuntza
integrala jasotzeko alor guztiak behar bezala landu beharra daude. Beraz, hausnarketarako galdera: Zertarako irakatsi? Zer irakatsi? Nola
irakatsi?
Bibliografia:
Didactica de la Educacion Artistica. Marin, Ricardo
Bibliografia:
Didactica de la Educacion Artistica. Marin, Ricardo
No hay comentarios:
Publicar un comentario