Artea
betidanik marraztea eta margotzearekin erlazionatu izan da; arte
entzuterakoan, margolanak zein marrazkiak dira burura etortzen
zaizkigunak, eskulturekin batera. Gainera, edertasunarekin izan da
lotua beti; artista onak kontsideratuak izan dira margolan, pintura,
eskultura eder eta perfektuak sortu dituzten egileak. Behin
eskolan artea
ideiaren
irudi errepresentatibo bat bilatzea agindu ziguten, hau da,
gizartearentzat artea zer den islatzen zuten irudiak. Ez dakit
zergatik, baino gainontzeko klase-kideak, ni bezala, pinturak eta
eskulturak eraman zituzten, eta asko eta asko errepikatuak izan
ziren, La Gioconda, Gernika, Munchen Oihua, Miguel Angel-en David
... Eraman genituen artelanen inguruan hizketan, ia gehienak famatuak
zirela (guztiok ezagutzen genituen) ondorioztatu genuen, bai eta
horien artean artelan abstrakturik ez zegoela.
Haurrak ginenean bezala, gelako artista koloreztatzeko orduan marratik ateratzen ez zena zen, edota marrazki polit-politak egiten zituena, errealitatea hobekien islatzen zuena, zirriborrorik gabeak. Argi dago, beraz, gizarteak artearen inguruan dituen usteak; baino topikoak dira horiek, mitoak ... Oker gabiltza, beraz, ahaztu beharrekoak dira, egia ez baitira.
Haurrak ginenean bezala, gelako artista koloreztatzeko orduan marratik ateratzen ez zena zen, edota marrazki polit-politak egiten zituena, errealitatea hobekien islatzen zuena, zirriborrorik gabeak. Argi dago, beraz, gizarteak artearen inguruan dituen usteak; baino topikoak dira horiek, mitoak ... Oker gabiltza, beraz, ahaztu beharrekoak dira, egia ez baitira.
Gizakiak,
gizaki denetik, harreman estua izan du artearekin. Azken batean
ikusten, sentitzen, pentsatzen ... duena adierazteko eta
komunikatzeko balio izan dio mendeetan zehar.
Artistek,
filosofoek, hezitzaileek, psikologoek, soziologoek ... askotariko
azalpenak eman dituzte artearen inguruan. Nork bere ikuspegitik
azaldu izan du zer den artea, eta askotariko iritziak ipini dituzte
mahai gainean. Besteak beste, energia
deskargatzeko bidetzat hartua izan da; plazera ematen duen ekintza
gisa; bizitzari ihes egiteko modutzat; ezarrita dagoena zalantzan
jartzeko tresnatzat; ikaskuntza emozionala lortzeko aukera gisa; eta
errealitateko elementu kontrajarriak bateratzeko baliabide
bezala definitu dute zenbaitek. Kasu honetan ere: zenbat buru,
hainbat aburu.
Argi
dago, beraz, artea konplexuagoa den gaia dela. Beraz, zer
da artea? "Artea
errealitatea edo irudimena nolabait adierazteko giza ekintza da.
Horretarako, askotariko tresnak erabili ohi dira, hala nola materia,
irudia, soinua, gorputz-adierazpena eta abar, hartzailearen irudimena
edota emozioa suspertzeko helburuarekin."
Artea,
beraz, ez da marrazketan trebeak direnentzako soilik, ez dira
esku-lanak soilik, ez da marrazketa librea besterik. Gizakia
bihozbera den aldetik, adierazteko beharra du, gure sentimenduak eta
egonezinak kaleratzeko modua da, gure irudimena garatzeko bidea.
Horretaz gain, gainontzekoen adierazpenak ere ulertzen eta
errespetatzen ikasi behar dugu, enpatia garatuz.
Konplexua
den gaia da, beraz, alor desberdinak biltzen dituena, ez da
adierazpen hutsa. Praktikatzen:
adierazpen plastikotik Hezkuntza Artistikora
testuan azaltzen den moduan, betiko Plastika "adierazpen
plastikoa" baino zabalagoa da. Adierazpen
plastikoa izenak irakasgaiaren xede
eta ahaleginak adierazpenaren prozedura zehatzera murrizten ditu.
Baino
aurretik azaldu bezala landu beharrekoa ez da adierazpen soila;
norberaren
egite pertsonaletik haruntzago joanez, besteen lanen ezagutzarako,
interpretaziorako eta ulermenerako tresna eta baliabidea izan behar
du.
Modu
honetan, arloaren izen berrira ohitzen hasi beharko ginake,
adierazpen plastikoa Arte Hezkuntzagatik ordezkatuz. Izan ere, ohiko
beste ikasgaietan bezala, ez da bakarrik praktika lantzen,
pentsamendua baizik, beste askoren artean. Arte Hezkuntza ez da
sormena bakarrik, beste hainbat gaitasun lantzen dira ere. Ikasgai
irekia den aldetik, non haurrak haren sentimendu eta sentsazioak modu
desberdinetara aditzera eman dezakeen, hau da, margolan, eskultura,
performancea, ikus-entzuneko ...-en bitartez, haren sentimendu eta
emozioak kontrolatzen eta horiek modu egokian adierazten ikasiko du,
besteenak ulertzen eta modu egokian interpretatuko dituen bezala,
errespetatzen diren bitartean.
UhArte
Arte Garaikidearen Zentroa-ra
egindako bisitan azaldu zigutenez, baloratu beharrekoa ez da emaitza,
hau da, produktua edo objektua; horren atzean dagoen prozesua baizik,
sortze-lan hura egitera bultzatu gaituzten arrazoi eta zergatiak.
Soilik
perfekzio zein bikaintasuna
baloratzen dituen gizartean bizi gara, non huts egitea zigortua den.
Artelanen
aurrean, beti, zer
da?
galdera planteatzen dugu; irudikatutakoa errealitatearekin lotzen
saiatzen gara lehendabizi, artelana zentzuzko suerta dakigun.
Errepresentazioei
errealismoa eta perspektiba mantentzea eskatzen diegu. Oso
errealistak, eta ikuspuntu bakarretik adierazita daudenak dira
baliotsutzat eta ontzat kontsideratzen ditugunak. Baino perfekzioa
existitu ez, eta eginez ikasten da, saiatuz, ahaleginak eginez ...
Beraz, estropezu egitekotan, esperientzia horretatik ikasteko
baliagarria izango da. Ikasi izan dugun moduan, artelan bat beti
zerbaitetan oinarritzen da, nahiz eta errealitatearen errepresentazio
fidela ez izan.
Beraz,
gizarteak inposatzen dizkigun mugak urratu eta estetika beharra
zalantzan jarriz, eta Phillipe de Montebello-ren (New Yorke-ko
Metropolitan museoko zuzendaria) hitzekin bat, ez
dago artea definitzeko orduan adostasunik, gaur egun edozein gauzari
deitzen baitzaio artea; hortaz, ezin daiteke esan hau artea da eta
beste hori ez.
Beraz, behar berriak planteatu behar dira, eta gizartean indarrean
dauden aurreiritziak indargabetu eta desaktibatu.
Hala
ere horrelako artelanak merezitako errekonozimendua ez dutela
pentsatzen jarraitzen dut. Artea ez dela soilik goiko klasekoek
gozatu dezaketen zerbait, ez du zergatik garestia, perfektua, ederra
izan behar, ez du zertan museotan ikusgai egon behar, mirestu
dezakegu edota nazka sentitu …
Horren
aldean, artea nahigabekoa izan daitekeenaren inpresioa dut.
Arratsalde batez logelan aspertutik zaudela, buruan inolako ideiarik
eduki gabe, margotzeari ekiten diozu. Lortutakoa, artea da, Jackson
Pollock artistaren eredua jarraituz; gauzak
ilustratu beharrean, modu azkar eta bat-batekoan adieraztea, dena
nahastuko zuen teknika bat erabili.
Oraindik
ere, artelan asko eta asko autorea ospetsua izateagatik direla
baloratuak uste dut. Baino nola aldatu ikuskera hori, baldin eta
inguratzen gaituen guztiari balioa ematen zaio bakarrik dotorea,
polita eta garestia izateagatik? Eta
nola ulertu zer den artea? Arte ona ala txarra al dago? Dena al da
artea? Gizarteari gauza asko ulertu eta irakasteko geratzen zaizkigu
...
Bibliografia:
Agirre, Imanol (1997). Adierazpen plastikotik Hezkuntza Artistikora
http://eu.wikipedia.org/wiki/Arte
Bibliografia:
Agirre, Imanol (1997). Adierazpen plastikotik Hezkuntza Artistikora
http://eu.wikipedia.org/wiki/Arte
Power
pointa: Arte Hezkuntza hasiera
No hay comentarios:
Publicar un comentario