Eskolak,
tradizionalki,
ikasle-profil bakarra onartu du; arlo akademikoan nabarmentzearekin
batera ikasketa-espediente ezinhobea zuten ikasleak izan dira
adimentsuak kontsideratu diren bakarrak. Urteetan zehar indarrean
egon da, eta gaur egun ere zentzu askotan dirau hezkuntza
estandarizatu hau. Honek
ez du pertsona bakoitzak dituen gaitasunak
garatzea
ahalbidetzen, ezta indibiduook elkarrengandik desberdintzen gaituzten
berezitasunak errespetatzen ere; hain garatuak ez ditugun gaitasunak
erakustera behartzen gaituzte, ditugunak agertzea baimentzen ez
diguten bitartean.
Ikasketetan
emaitza onak ateratzen dituzten pertsonak daude, baina, agian,
harremanatzen eta gizarteratzen ez dakitenak. Edo, alderantziz,
ikasketetan hain ona ez izanik, jendearekin erlazionatzeko gaitasun
handia duenik ere bada. Zerbaitetan
arrakasta izateko adimena beharrezkoa da, baina arlo bakoitzean
adimen desberdinak erabiltzen dira.
Era berean, Einstein zer izan zen Michael Jordan baino adimentsuagoa?
Biak adimentsuak ziren, baino esparru desberdinetan. Honelako adibide
asko aipa genitzake, adimentsua izatea arlo akademikoan bikaina
izatea, guk esango genukeen bezala, “un maquina”, “un
cerebrito” ez dela soilik ikusaraziz.
Beraz,
galdera da, zer
da adimentsua izatea? Howard
Gardner psikologoak adierazi zuen moduan,
adimena
arazoak
konpontzeko gaitasuna edota kultura- edo gizarte-ingurune baterako
balio handiko produktuak ekoizteko gaitasuna
da.
Horretarako,
elkarreraginean dauden adimen bat baino gehiago ditugu, eta horietako
batzuk besteak baino garatuagoak agertzen dira pertsona bakoitzean.
Hortaz, ikaskuntza-prozesua eraikitzeko unean, bakoitzak garatuago
duen adimen hori azalerazi beharra dago; izan ere, sendotasunetatik
abiatuz, ahulagoak ditugun beste adimenak indartzea ahalbidetzen da.
Zentzu
honetan, adimen
anizkunen teoriak ikaslearen
indargune, jakin-min eta interesei ematen die garrantzia, eta hauek
oinarri izanik, bakoitzaren ezaugarrietara egokitutako jakintzak eta
esperientziak bereganatzen direla dio. Horregatik, ikaslearen
indargune, jakin-min eta interesei eman behar zaie garrantzia, eta
hauek oinarri izanik, bakoitzaren ezaugarrietara egokitutako
jakintzak eta esperientziak bereganatzea erdiesten da.
Modu honetan, nola
eman horri erantzuna?
Ikasleak
ezagutzarenganako interes handia dauka, bai, baino horretarako haren
ahalmen
eta dohainak erakutsi eta azaleratzeko aukera emango dion metodologia
beharrezkoa da, metodologia tradizionalak deuseztatzearekin batera.
Irakasleak
gidaturiko talde txikietan garatzen den eta ikaslea erdigune hartuta
gauzatzen den ikaskuntza
gisa defini genitzake lan proiektuak; horren helburua, ikasleen
interesetatik, esperientziatik eta ezagutzetatik jalgiriko
problematika bati erantzuna ematea da, adiera praktikoan, prozesua
ixten duen produktu finala lortuz.
Ikasleek
haien nahi eta interesen araberako problematika bat identifikatu,
gertukoa, eta haien bizitzetan presente dagoena formulatu ostean,
horri erantzuna eman beharko diote. Modu honetan, ikasleeak ezagutza
bere egiteaz gain, elkarlanean arituko da bere gelakideekin.
Eskola-ezagutzan
funtsezkoa den elkarreragin soziala aldarrikatzen du; maila
indibidualekoaren eta sozialekoaren arteko integrazioa baimentzen du:
ikasleen, irakasleen eta, noski, edukiaren arteko
elkarreragin-prozesuak ezinbestekoak dira ezagutza garatzeko. Hiru
elementuen arteko beharrezko interakzioak ikaskuntza-irakaskuntza
prozesua etengabe birdiseinatzea eta berregokitzea agintzen du,
identifikatutako ezagutza berrien arabera moldatzeko.
Kontua
ez da gauzak egitea egitearren,
behartuta. Jarduera informazioa bilatzea, esperimentatzea, lege
fisikoak deskubritzea, jarduerak planifikatzea, erabakiak hartzea,
egindako lanaren inguruko gogoeta egitea eta izandako arrakasta eta
porrotak jakinaraztea bezalako trebeziak mobilizatzeko gaitasunean
datza; beharrezkoa da uneoro aktibo egotea, eztabaidan, erabakiak
hartzen ...
Metodologi
tradizionalarekin konparatuta, haurrak diziplinazko ezagutza,
eguneroko bizimoduari dagozkionak eta gizarte eta ingurugiro
alorretako problematika lantzen ditu. Egunerokotasunean aurrera
egiteko baliatuko ditu ezagutza horiek; horregatik, ikaslearen ideiak
eta interes guneak lantzen diren aldetik, ikaslearen rol aktiboa
sustatzen da, ezagutza eraikiz eta berreraikiz. Modu honetan, haurra
motibatuta aurkituko da, eroso, bere horretan, pozik, bere beharrak
asetzen dituen bitartean; bere buruan sinistuko du, konfiantzaz
gainezka ibiliko da, autonomo bilakatuko da, eta gauzak egiteko gai
delakoaz konturatuko da, bere buruaz oso harro. Beraz ...
Modu
honetan, aurretik finkatutako helburuak lortzeko, Lilian Dabdou
Alvarado-ren gogoetak ederki isaltzen duen moduan, “el
verdadero maestro no es aquél
que te presta sus alas, sino
el que te ayuda a desplegar las tuyas”. Denok
dugu sortzaile eta berritzaile izateko aukera; eta aukera diot, bai.
Izan ere, guk gure ingurunera moldatzen gara, eta ingurune horrek
sormena sustatu dezake edo ez; eskolaren kasuan, sortzailea izango da
bakoitzaren originaltasuna, ideia berriak, autonomia, garapen
emozionala eta beste hainbeste garatzeko aukera ematen badu.
“Creativo
es quien produce algo nuevo y valioso, y ese algo no necesariamente
ha de ser una obra de arte; puede ser una idea, una solución a un
problema, un nuevo producto…” dio
Petra María Pérezek, Hezkuntzaren Teorian katedratikoa eta
Valentziako Unibertsitateko Sormen eta Berrikuntza Hezitzaileen
institutuko partaideak.
Galdera
da, non
dago horretarako giltza?
Hezkuntza ez da transmisiboa izan behar; haurrek, informazioa haien
buruetan sartu baino, berritzaile izaten, huts egin eta horri aurre
egiten, euren buruei galderak planteatzen, ikertzen, deskubritzen,
asmatzen, konparatzen, euren kabuz baloratu eta aukeratzen, ekimena
izaten ... ikasi behar dute; hau da, haiek beraiek izaten.
Guzti
honek birmoldaketa eskatzen du eskolako ohiko antolakuntza eta
funtzionamenduan; irakasleek transmititzaileak izateari utzi,
aginduak alde batera utzita, eta gidari bihurtzea eskatzen du horrek,
haurraren berezko garpen prozesuan lagun izanda. Lowenfeld-ekin bat,
“Seguruenik,
gure eskoletan irakatsi beharko liratekeen oinarrizko trebetasunetako
bat maisuaren
erantzun eta argibideak itxaron beharrean erantzunak deskubritu eta
bilatzeko ahalmena da. Hain zuzen ere, eragile hori dago jarduera
artistiko baten funtsezko esperientzien barruan
...”.
Pertsona
bat heztea ez da bere buruan informazio eta ezagutza transmititu eta
barneratzea. Pertsona
bat heztea bizitzarako prestatzea da, hau da, autonomo izaten
laguntzea, zenbait balore irakastea, elkarlanean aritzen laguntzea,
kooperatiboki, gizarteaz hausnartaraztea, kritikoa izaten laguntzea,
bere naturaltasuna baloratzea, erritmoa errespetatzea, ulertzea
... Guzti horretarako espazio eta baliabide jakin batzuk eskaini eta
inguru eta anbientazio egokiak beharrezkoak dira; aurrera egiteko
tresnak, errekurtsoak, baliabideak eskaintzea da heztea,
konfiantzazko giroan, non maitasuna elkarri erakusten diogun.
Berritzaile izaten ausartzeak bakoitzak bere buruarengan konfiantza
izatea eskatzen du, baita emozio eta sentimenduak modu egokian
kudeatzen jakitea, frustrazioa kasu. Horregatik, eskola espazio
sortzaile bilakatu dadin nahi badugu, haurren hezkuntza emozionala
ere oso kontutan izan beharko dugu. Eskolak emozio eta sentimenduak
ulertu eta ezagutzeko gaitasuna landu behar du eta autoestimu
positibo eta errealista garatzen lagundu behar du, horrela seguru
sentitzea, arriskuei aurre egiteko gaitua sentizea, akatsari
beldurrik ez izatea ... lortuko da, ikaskuntza esangurastu bat
sustatuz.
Beraz
... Zeinahi
metodologia aldaketa proposatu beharko lirateke, honako galdera hauen
erantzunak gidatuko luketenak: Zertarako irakatsi? Zer irakatsi? Nola
irakatsi?
Bibliografia:
Arregi,
Xabier. HIK HASI, 140 zenbakia, 30-32 or
Hernandez,
F. Ventura (1992). Curriculuma proiektuen bidez nola antolatu
Power pointa: Metodologia. Lan proiektuak. Kasu zehatzak
Power pointa: Metodologia. Lan proiektuak. Kasu zehatzak
No hay comentarios:
Publicar un comentario