jueves, 5 de junio de 2014

3. Hezkuntza Artistikoaren perspektiba nagusiak

Un modelo de educacion artística que sirve de referencia a la intervención educativa, y probablemente el más difundido, es aquél que plantea como objetivos primordiales: el desarrollo en los usuarios de destrezas manuales, el mayor dominio psicomotriz, y el desarrollo en la medida de lo posible de un cierto gusto estético. Ados al gaude?

Ez da harritzekoa, honakoa, artearen irakaskuntza tradizionalak produkzioa eta kontsumoa helburu zituen gizarteari erantzuna emateko artista trebeak formatzeko beharrarekin izan duen lotura estuagatik; horiek ere indarrean jarraitzen dute egun, eta nabarmena da horrek gugan duen eragina.

Behin, artea ideiaren irudi errepresentatibo bat bilatzea agindu ziguten, hau da, gizartearentzat artea zer den islatzen zuten irudiak. Gainontzeko gelakideak, ni bezala, pinturak eta eskulturak eraman zituzten, eta asko eta asko errepikatuak izan ziren, La Gioconda, Gernika, Munchen Oihua, Miguel Angel-en David ... Eraman genituen artelanen artean, ia gehienak famatuak ziren, guztiok ezagutzen genituenak, ederrak, perfektuak ... Eta horien artean artelan abstrakturik ez zegoen.

Honekin islatu izan nahi dena zera da, kontzepzio tradizional hauek gugan duten eragin handia, izan ere honakoa eskolatze alor guztietan gehien hedatutako joera izan da. Hala ere, dakigunez, momentu historiko bakoitzean, hezkuntza- eta esku-hartze soziokulturalen orientabideak unean indarrean zeuden ikuskera kulturalei erantzuna ematen diete; hezkuntza orientabide desberdinak beraz, ikuskera kultural desberdinen aldaketarekin bat egiten dute, eskutik helduta.

Los diferentes tipos de aprendizaje artistico pueden ser complementarios y no tienen por qué ser excluyentes. Honetan oinarrituta, Hezkuntza Artistikoa ikaskuntza esanguratsua suertatzeko, zein baldintza eman behar dira?

Esiner-en esanetan, Hezkuntza Artistikoan aditua, artearen ikaskuntzan barneratu beharrakoa bi multzo handi eta orokorretan banatzen da: batetik, egia da funtsezkoa dela eduki artistiko zehatzak, artearen inguruko historia, estetikaren inguruko ezagutzak, kultura bisualaren gaineko edukiak ... barneratzea; baino bestetik, entzuten ikasi, iritzi desberdinak errespetatu, lan egiteko aukerako ohiturak onartu, elkartasuna, bestelakoa denaren onespena ... bezalako ohiturak eta baloreak lantzea ezinbestekoa da ere. Honako hau, Hezkuntza Artistikoak denboran zehar izan dituen hezkuntza-orientabideen emaitza izan da.

Produkzio sistemari lotutako Hezkuntza Artistikoak, irakaskuntza akademizista bezala ezaguna, eredu tradizionala dugu. Izenak adierazten duen moduan, ekoizpenean zentratuta (Industria Iraultzari lotuta) eta horretarako edertasunean zein perfekzioan oinarrituta, marrazkiaren irakaskuntza da funtsa, maisuaren agindu eta teknikak jarraituta, eta ikaslea esku trebezian hornitzen duen bitartean, mimetismoa helburu delarik.



Honen aldean, Hezkuntza Artistikoa sormenaren eta autoespresioaren garapen gisa dugu. Bi mundu gerrak eragindako ondorio latzen aurrean, krisiari aurre egin behar zitzaiolakoan, gizakiak manifestatzeko beharra zuen, haien desadostasuna, amorrua, sumina, egonezina ... adierazteko beharra. Artea gizartea kritikatzeko tresna bihurtzen da. Dewey pedagogo famatuaren hitzetan oinarrituta, pertsonek bere irudia eraiki baino gehiago egin beharko lukete, bere inteligentzia bere sistema soziala berreraikitzeko erabiliz. Modu honetan, subjektibitatea, emozio-mundua eta talde- eta komunitate-nortasuna indartzen dira. Maisuak ez du inolako mugarik ezartzen, norbanakoaren berezko ekintza da, nahita egindakoa, norbanakoak haien sentimendu eta emozioak kaleratzeko beharra baitu. Imitazioa baztertuta, eta ebaluaziori uko eginda, norbanakoak barruan ezkutatzen den artista ezagutzera emango du, bere buruarekiko konfiantza bereganatzen duen bitartean; bere bihotza entzun eta horren arabera mugituko da. Modu honetan ere, haren adierazpenak onartuak izan zitzaten gustatuko litzaiokeen aldetik, besteetan ulertuko ditu ere, enpatia sustatuz. Alderdi hau, benetan garrantzi eta ezinbestekotzat jotzen dut, Einsten-en hitz hauek adierazten duten moduan: "En los momentos de crisis, sólo la imaginación es más importante que el conocimiento".




Urteak aurrera egin ahala, eta honekin batera, arduratzen gintuen krisi kulturala bigarren plano batean geratzen da, ikus-entzunezkoak haren lekua hartzen dutelarik. Honekin batera etapa berri bat hasten da. Kultura bisualaren ulermenerako Arte Hezkuntzarekin batera, irudien munduak, publizitateak bultzaturik, gugan duen eraginaz jabetzen gara. Filosofo garikidea zen Derrida-rekin bat, en toda representacion hay unos poderes dioen moduan, irudi horietan mezu bat transmititzen da, produktoreen interesen araberakoak, eta zeharkako modu batean, inplizituki, barneratzen dizkigutenak. Horregatik, horiek irakurtzen ikasi eta ulertzeko beharra dago. Oraingoan, argazkiak, diseinuak, ikus-entzunekoak eta gehienbat bat irudiak ordezten dituzte lan artistikoak, eta horietan presente dauden argia, plano, kolore, egitura desberdinak aztertzeari ekin behar zaio, ondoren horiek kritikoki irakurtzeko.


Honekin batera, Arte Hezkuntza diziplina gisa agertzen da, DBAE izenarekin ezaguna (Dsicipline-based Art-Education), eta Hezkuntza Artistikoa alorrak landu beharko zituen edukiak ordenatu eta planifikatzea proposatzen du, historian zehar eman diren aldaketen araberako sintesi moduko bat eginez, Hezkuntza Artistikoa ikasgaia osatuko duten oinarrizko diziplina desberdinak bilduz, honakoak: arte historia, estetika, sorkuntza eta kritika; artea eta artistaren rola gure kulturan ezagutzearekin batera, artearen kulitateez gozatzen irakatsi behar zaigu. Baino horrekin batera, ekoizpenarekin lotutako produktuak sortzen eta irudi bisualak analizatzen, interpretatzen eta analizatzen irakatsi behar zaigu. Horiekin bereganatzearekin batera, gainontzeko ikasgaiak antzera, teoria zein praktika uztartzen dituen ikasgaia eraikiko da, ebaluatuak izan daitezkeen ezagutza zein gaitasun multzoa osatuko duten aldetik.

Beraz... Hezkuntza Artistikoa nola margotzen irakatsi, prozedura artistiko hutsak erakutsi eta artista famatuen bizitzak zein haien obra arrakastatsuak ezagutaraztea baino gehiago da ...


Bibliografia:

Lopez Cao, Marian. Posibilidades de ser a través del arte

Barragan. Modelos de Educación Artística

Power pointa: Arte Hezkuntzaren perspektiba ezberdinak

No hay comentarios:

Publicar un comentario